Foods!


Just nu är det ett program på tv om hur man äter rätt. Den glasögonprydda britten som lägger fram sin mat-beteende-teori får mig faktiskt riktigt övertygad. Han har många smarta tips. Hans tips är att äta när man är hungrig, äta det man vill, men att äta allt med måtta. Dessa saker ter sig självklara för mig och många andra men det är inte alltid man tänker på varför det är så givet. Och detta och många andra saker bidrar säkert till att man kan ha en knepig relation till mat ibland. Att äta när man är hungrig är bra för att om man inte gör det så lagrar kroppen fettet som den väl får i sig när man väl äter mycket lättare, den klänger fast vid det. Vilket är mycket ohälsosamt i längden även för någon med normala matvanor. Att äta regelbundet, när man är hungrig är nyckeln. 
Att äta det man vill handlar naturligtvis om att inte fresta sig själv. Sätter man upp förbud för sig själv är det lättare att trilla dit och klandra sig själv. Det är ju inte alltid man kan stå emot, mmhmmh, och det ska man inte heller! Men det främsta är nog ändå att bara äta tills man är mätt. Hemskt för alla er som lever efter devisen (som jag inte alls gillar) "men tänk på barnen i Afrika", men ibland blir det mat över! Man kan ju alltid skaffa gris som kan äta resterna. 
Jag tänker mycket på mat när jag ligger på sjukhus. Det blir det enda som händer på dagen, måltiderna, den enda rubbningen i "tristessen". Och eftersom maten här inte är tippetitipptopp så kompletterar jag mitt intresse med diverse kvalitativa matprogram på tv. Dessutom dyker det upp ideér och förslag till vad som förhoppningsvis blir mitt mathäfte. Jag försöker inte lära ut något här, utan mer samla mina egna tankar kring det jag just nu funderar på. 
Här kommer min personliga slutsats: Jag skulle just nu säga att jag har en osund fixering vid mat, i det att jag tänker på det mer än vad som är vanligt. Inte mitt ätande, eller mina tankar om mat utan det faktum att jag faktiskt kunde ägna mig åt annat än att dagdrömma. MEN den stora fördelen är att ju mer jag tänker på mat, desto nyttigare blir jag. Och desto mer övertygad blir jag om att matvanor och intelligens hänger ihop. Jag blir mer intresserad av att laga ordentlig mat och må bra av den mat jag äter. Vill äta mer närproducerat och utöka Rickys grönsaksodling på balkongen. Och framför allt! Bjuda mina vänner på god mat! Shiiiiit vad jag vältrar mig i vuxenpoäng nu. 


Kommentarer
Postat av: Tove

Du får hemskt gärna bjuda mig på mat, I likes it, yes yes!

2009-08-16 @ 21:42:12
Postat av: Hanna

"Man kan ju alltid skaffa gris" SUPERLOL! :D

2009-08-17 @ 14:29:27
URL: http://edwould.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mig med bjuda bjuda mat! Dig ska jag bjuda mat på fat!

2009-08-18 @ 19:53:13
URL: http://bralls.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0