Roadmovie-filmgenre

Papi löser lite i mitt korsord, tänka sig vad han är klyftig ibland! Även om han hela dagen igår satt och frågade mig en massa och sa "men du brukar ju kunna". Saken är ju den att vi alla besitter OLIKA kunskaper och är lite olika allmänbildade. Det är intressant hur man skapar sin allmänbildning, den baseras ju helt på vad som kommer i våran väg. Vad vi råkar konversera om, vad vi ser på tv, löser i korsord eller hör om på radio etc. Men ändå använder man allmänbildning som ett brett begrepp som innefattar saker som "alla borde kunna". Nu går jag ju in på detaljer här och definierar allmänbildning som något jag nyttjar när jag löser korsord, mer än att alla vet hur en ekorre ser ut eller att ost tillhör mejeriavdelningen. Men ändå är allmänbildning ett större och mer användbart begrepp än "expertkunskaper". Jag använder ju inte mina "expertkunskaper" när jag löser korsord, då skulle man ju kanske lyckas med något temakryss eller någon bildgåta på sin höjd, men korsord bygger ju på att man kan mycket om allt. Det som ändå är mest intressant i detta är att tänka över hur mycket kunskap man ändå besitter, hur mycket man fått reda på under de åren man lärt och levt så långt. Och framför allt, hur ofta använder man den informationen? Kanske borde man tala mer om udda saker när man möter människor, våga vara lite speciell och häva ur sig "vet du hur en V-8 funkar?". Kan hända man sätter andra spår hos människor och får ett mycket mer intressant socialt ögonblick.


Kommentarer
Postat av: kusin Linda

Jag gillar din hjärna, den verkar vara släkt med min ;-)

2009-09-15 @ 18:58:34
Postat av: Elin, denna bloggs moder

Haha jaa så kan det vara....

2009-09-15 @ 22:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0