Ro(v)liga uppstoppade djur

I trakterna kring Carl von Linnés botaniska trädgård i den kulturens och kunskapens högborg vi känner som Uppsala, ligger Evolutionsmuseet. Där inne dväljs uppstoppade djur och skelett från Svea rike och alla världens hörn. Även skelett av dinosaurier och andra mastodonter finns att hitta i den paleontologiska sektionen (som inte var lika rolig som den zoologiska).
Här nedan följer bilder tagna med mobilkamera av dålig kvalitét då jag inte trodde det skulle vara värt att ta med den riktiga (tji fick jag!). Och har ni problem med uppstoppade djur, fobier etc. så titta iallafall, jag tror ni kommer roas, och! hänföras av att vissa av de söta, tokiga djuren (Wacky babies, anyone?) faktiskt har några 100 år på nacken.
Charmtrollet fjällripan är en livskraftig hönsfågel som lever i arktiska och subarktiska områden. Men se här så väl den placerat sig i den klassiska charmposen och riktigt gullat till det!
Fjällripan är en livskraftig hönsfågel som lever i arktiska och subarktiska områden. Men se här hur den placerat sig väl i den klassiska charm-posen och riktigt gullat till det!
Jag uppskattade dock inte att så många små djurbarn fått sätta livet till for the taxidermist och herr Linné med följe (tycker btw inte alls det är särskilt snällt att döda djuren och stoppa upp dom, men det var en annan tid, herregud man visste ju inte ens vad dessa exemplar var för något, vissa av dom vet man ändå knappt idag!). Såg tre rådjurskids som var 2 månader gamla, jag fann det för stötande för att fånga på bild.
Oerhört vacker tornuggla.
Den här är tagen till min käre brors ära, "quote the raven ´nevermore´".
Sen kom lite äckligare saker i formalin.
Samt en del uppblåsta saker som en kos magar t.ex. Seriöst, vissa avdelningar klarade jag inte av att gå igenom. Därför ser ni inga bilder på mollusker eller fler saker i formalin...
Myskoxe, före
Myskoxe, efter
Dovhjort på väg till Hollywood?
Även här en mer poserande look.
Babianskelett. Lite längre fram såg vi en med päls. Den var märkligt nog arrangerad i precis samma ställning som skelettet, kan väl aldrig vara så att dom bara satt så? Jag tror uppstopparen hade en fäbless.
Vombat!
Fler som var glada i hågen! Den här var verkligen jättefin och hade sällskap i montern av kakaduor, dom dansar så roligt.
Det är Prince's look-a-like!! "you don't have to be rich to be my girl, you don't have to be cruel to rule my world, aint no particular sign i'm uncompatable with, i just want you extratime and your..........SPIT!"
Den här rackarn kan inte haft det lätt som liten...eller nån gång i livet...
Det här var faktiskt något som hette nåt i stil med "pälsfladdrare".
Den ljuvliga kattbjörnen får avsluta denna kavalkad. Javisst blev det tjatigt! Men scrollern går ju så fort nuförtiden! Detta makabra inlägg för dagen får på något vis fungera som ett message ut till er som tror att jag har tråkigt och inte gör något på sjukhuset (vem som nu skulle tro det), utan det finns tillflyktsmål inom räckhåll för en dag av kunskap och både söta och äckligt blöta djur.

Kommentarer
Postat av: erik

Uppstoppade djur, det är makabert och fascinerande på samma gång. Men vad är en fäbless? ordet finns inte i mitt ordförråd eller i wikipedias.

2009-09-23 @ 19:03:08
Postat av: elin, denna bloggs moder

Hihi jaa verkligen, jag uppskattade faktiskt besöket på museet mer än jag trott. Om man har en fäbless för något är man svag för något, jag tänker nästan så att man kanske inte vill att andra ska veta det. Men det är vad jag själv tänker mig :) annars är det bara en förkärlek för något.

2009-09-24 @ 18:35:37
Postat av: erik

alrightyy. det kan jag köpa. SJUKT att någon kan ha ihjäl och stoppa upp den där söta lilla sälen bara. kräm e

2009-09-25 @ 19:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0